«Σκοπεύω να κάνω μνημεία για τους Εβραίους Θεσσαλονικείς μάρτυρες και την Επανάσταση των Νεότουρκων», επισημαίνει σε συνέντευξή του στην «Ελευθεροτυπία», ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης.
Όσο για τον Μητροπολίτη Άνθιμο, σημειώνει: «Παπά, ξύρισε τα γένια και κάνε κόμμα αγόρι μου. Δεν μπορείς να ανακατεύεσαι σε αυτό το επίπεδο σε κοσμικά θέματα».
Παρακάτω παρατίθεται απόσπασμα σπ’ τη συνέντευξή του Γ. Μπουτάρη στον Άρη Χατζηγεωργίου:
«Μετά το θέμα με την προσευχή των μουσουλμάνων με ρώτησαν τι θα κάνω για τζαμί. Είπα, εγώ θα φωνάξω τη μουσουλμανική κοινότητα και θα τους πω: Ορίστε, αυτός είναι ο χώρος, χτίστε το τζαμί σας».
«Είναι μερικά πράγματα που δεν τα ξέρει η Θεσσαλονίκη γιατί δεν διαβάζει Ιστορία. Η πλατεία Ελευθερίας ονομάστηκε έτσι από τον Κεμάλ Ατατούρκ. Εκεί ξεκίνησε η Επανάσταση των Νεότουρκων. Στην πλατεία αυτή σκοπεύω να κάνω υπόγειο πάρκινγκ τετραώροφο και επάνω μνημεία για τους Εβραίους Θεσσαλονικείς μάρτυρες και την Επανάσταση των Νεότουρκων».
Με στόχο;
«Να έρθουν 300.000 Τούρκοι και 300.000 Εβραίοι να προσκυνούν τα πατρογονικά τους. Πώς πάμε εμείς στην Κωνσταντινούπολη, προσκυνάμε την Αγια-Σοφιά και χώνουμε τα ωραία μας λεφτά; Στις 26 Οκτωβρίου έφυγαν από τη Σαλονίκη 5.000 και πήγανε στην Πόλη. Θα μας πέσει άσχημα να έρχονται και εδώ; Ας πιστεύουν ό,τι θέλουν -άσε που δεν μπορείς να αρνηθείς την Ιστορία, ότι αυτοί οι άνθρωποι ζούσαν εδώ».
Αυτό που ίσως δεν έχει συνειδητοποιήσει ο νέος δήμαρχος είναι ότι στην Ελλάδα, και ιδιαίτερα στην Θεσσαλονίκη την πόλη που διαβιούν χιλιάδες απόγονοι των Ποντίων και Μικρασιατών προσφύγων, δεν αρμόζει η ανέγερση μνημείου αφιερωμένου στους δολοφόνους τους (Νεότουρκους) και η υποχρέωση της καθημερινής οπτικής επαφής με αυτό. Έχουμε φτάσει σε τέτοια πολιτιστική και πνευματική χρεοκοπία, ώστε να μη τιμούμε τους δικούς μας ήρωες που έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία αυτού του τόπου, αλλά τους τύραννους και διώκτες μας. Βεβαίως, και δεν αντιπαθούμε ούτε τους Τούρκους ούτε τους Εβραίους, αλλά ταυτόχρονα έχουμε χρέος να απονέμουμε ιστορική δικαιοσύνη και τιμή σ’ εκείνους που αγωνίστηκαν για τα δίκαια της πατρίδας μας.
Όσο για το επιχείρημα, ότι το μνημείο θα προσελκύσει πλήθος τουριστών, πρέπει να επισημανθεί, ότι στηρίζεται σ’ έναν αβάσιμο και ιδιόρρυθμο παραλληλισμό. Συσχετίζεται η τουριστική ανάπτυξη που αποδίδει η αριστουργηματική και κοσμοϊστορική Αγια-Σοφιά με το μνημείο που ενδέχεται να ανεγερθεί στην πλ. Ελευθερίας. Παραλείπεται να αναφερθεί, ωστόσο, η ασύγκριτη υπεροχή σε όλα τα επίπεδα-του ενός απ’ το άλλο, γεγονός που καθιστά ήδη τη σύγκριση ανούσια, χωρίς έρεισμα και κοινή αφετηριακή αναφορά. Επιπλέον, ο κ. Μπουτάρης έχει την αποκλειστικότητα της πρωτοποριακής έμπνευσης να οραματίζεται την τουριστική άνθηση μέσα από την ανέγερση μνημείων αφιερωμένων σε αλλογενείς και όχι μέσα από την αξιοποίηση και ανάδειξη των εγχώριων μνημείων που έχουν αδιαμφισβήτητη πολιτιστική αξία. ‘Η μήπως ο νεοεκλεγείς δήμαρχος με την επιλεκτική του μνήμη ξεχνάει ότι η Ελλάδα είναι η κοιτίδα της τέχνης και του πολιτισμού;
Σε δήλωσή του, Έλληνας βουλευτής τόνισε: «Οι απόψεις του (νυν δημάρχου) μέχρι σήμερα φαινόταν γραφικές. Τώρα αποδεικνύονται επικίνδυνες. Η ρήση του Δημόκριτου αποτυπώνει τις πράξεις του: Πολλοί μολονότι κάνουν τις αισχρότερες πράξεις, βρίσκουν τα λογικότατα (περί τουρισμού, ανθρωπίνων δικαιωμάτων) επιχειρήματα για να τις σκεπάσουν».
Λανθασμένος, τέλος, είναι και ο ισχυρισμός του κ. Μπουτάρη σχετικά με τις παρεμβάσεις των κατά τόπους εκκλησιαστικών αρχών στα πολιτικά ζητήματα. Αντίθετα, ο εκασταχού μητροπολίτης έχει υποχρέωση σαν γνήσιος ποιμένας του λαού να μεταφέρει τη φωνή του ποιμνίου του στην πολιτική ηγεσία και να επικρίνει τις πολιτικές που απειλούν με κίνδυνο πνευματικής αλλοτρίωσης, το πλήρωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
(http://www.xfd.gr/)
Όσο για τον Μητροπολίτη Άνθιμο, σημειώνει: «Παπά, ξύρισε τα γένια και κάνε κόμμα αγόρι μου. Δεν μπορείς να ανακατεύεσαι σε αυτό το επίπεδο σε κοσμικά θέματα».
Παρακάτω παρατίθεται απόσπασμα σπ’ τη συνέντευξή του Γ. Μπουτάρη στον Άρη Χατζηγεωργίου:
«Μετά το θέμα με την προσευχή των μουσουλμάνων με ρώτησαν τι θα κάνω για τζαμί. Είπα, εγώ θα φωνάξω τη μουσουλμανική κοινότητα και θα τους πω: Ορίστε, αυτός είναι ο χώρος, χτίστε το τζαμί σας».
«Είναι μερικά πράγματα που δεν τα ξέρει η Θεσσαλονίκη γιατί δεν διαβάζει Ιστορία. Η πλατεία Ελευθερίας ονομάστηκε έτσι από τον Κεμάλ Ατατούρκ. Εκεί ξεκίνησε η Επανάσταση των Νεότουρκων. Στην πλατεία αυτή σκοπεύω να κάνω υπόγειο πάρκινγκ τετραώροφο και επάνω μνημεία για τους Εβραίους Θεσσαλονικείς μάρτυρες και την Επανάσταση των Νεότουρκων».
Με στόχο;
«Να έρθουν 300.000 Τούρκοι και 300.000 Εβραίοι να προσκυνούν τα πατρογονικά τους. Πώς πάμε εμείς στην Κωνσταντινούπολη, προσκυνάμε την Αγια-Σοφιά και χώνουμε τα ωραία μας λεφτά; Στις 26 Οκτωβρίου έφυγαν από τη Σαλονίκη 5.000 και πήγανε στην Πόλη. Θα μας πέσει άσχημα να έρχονται και εδώ; Ας πιστεύουν ό,τι θέλουν -άσε που δεν μπορείς να αρνηθείς την Ιστορία, ότι αυτοί οι άνθρωποι ζούσαν εδώ».
Αυτό που ίσως δεν έχει συνειδητοποιήσει ο νέος δήμαρχος είναι ότι στην Ελλάδα, και ιδιαίτερα στην Θεσσαλονίκη την πόλη που διαβιούν χιλιάδες απόγονοι των Ποντίων και Μικρασιατών προσφύγων, δεν αρμόζει η ανέγερση μνημείου αφιερωμένου στους δολοφόνους τους (Νεότουρκους) και η υποχρέωση της καθημερινής οπτικής επαφής με αυτό. Έχουμε φτάσει σε τέτοια πολιτιστική και πνευματική χρεοκοπία, ώστε να μη τιμούμε τους δικούς μας ήρωες που έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία αυτού του τόπου, αλλά τους τύραννους και διώκτες μας. Βεβαίως, και δεν αντιπαθούμε ούτε τους Τούρκους ούτε τους Εβραίους, αλλά ταυτόχρονα έχουμε χρέος να απονέμουμε ιστορική δικαιοσύνη και τιμή σ’ εκείνους που αγωνίστηκαν για τα δίκαια της πατρίδας μας.
Όσο για το επιχείρημα, ότι το μνημείο θα προσελκύσει πλήθος τουριστών, πρέπει να επισημανθεί, ότι στηρίζεται σ’ έναν αβάσιμο και ιδιόρρυθμο παραλληλισμό. Συσχετίζεται η τουριστική ανάπτυξη που αποδίδει η αριστουργηματική και κοσμοϊστορική Αγια-Σοφιά με το μνημείο που ενδέχεται να ανεγερθεί στην πλ. Ελευθερίας. Παραλείπεται να αναφερθεί, ωστόσο, η ασύγκριτη υπεροχή σε όλα τα επίπεδα-του ενός απ’ το άλλο, γεγονός που καθιστά ήδη τη σύγκριση ανούσια, χωρίς έρεισμα και κοινή αφετηριακή αναφορά. Επιπλέον, ο κ. Μπουτάρης έχει την αποκλειστικότητα της πρωτοποριακής έμπνευσης να οραματίζεται την τουριστική άνθηση μέσα από την ανέγερση μνημείων αφιερωμένων σε αλλογενείς και όχι μέσα από την αξιοποίηση και ανάδειξη των εγχώριων μνημείων που έχουν αδιαμφισβήτητη πολιτιστική αξία. ‘Η μήπως ο νεοεκλεγείς δήμαρχος με την επιλεκτική του μνήμη ξεχνάει ότι η Ελλάδα είναι η κοιτίδα της τέχνης και του πολιτισμού;
Σε δήλωσή του, Έλληνας βουλευτής τόνισε: «Οι απόψεις του (νυν δημάρχου) μέχρι σήμερα φαινόταν γραφικές. Τώρα αποδεικνύονται επικίνδυνες. Η ρήση του Δημόκριτου αποτυπώνει τις πράξεις του: Πολλοί μολονότι κάνουν τις αισχρότερες πράξεις, βρίσκουν τα λογικότατα (περί τουρισμού, ανθρωπίνων δικαιωμάτων) επιχειρήματα για να τις σκεπάσουν».
Λανθασμένος, τέλος, είναι και ο ισχυρισμός του κ. Μπουτάρη σχετικά με τις παρεμβάσεις των κατά τόπους εκκλησιαστικών αρχών στα πολιτικά ζητήματα. Αντίθετα, ο εκασταχού μητροπολίτης έχει υποχρέωση σαν γνήσιος ποιμένας του λαού να μεταφέρει τη φωνή του ποιμνίου του στην πολιτική ηγεσία και να επικρίνει τις πολιτικές που απειλούν με κίνδυνο πνευματικής αλλοτρίωσης, το πλήρωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
(http://www.xfd.gr/)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου